Μέρος Τρίτο

ΠΗΓH: Από το βιβλίο
"ΧΑΛΚΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ"
του Απόστολου Λυμπερίδη
Εκδόσεις ΕΝΑΛΙΟΣ
(Συνέχεια...)
Η παρεμβολή(8 ) αυτή είναι τουλάχιστον
αφελής. Ανόητη, ακόμα κι αν δεν είχαμε εκείνη την ατυχή για τους χριστιανούς
αναφορά του Ωριγένη. Πρώτα-πρώτα γιατί ο Ιουδαίος ιστορικός, που ήταν και
ιερέας, δε θα ανέφερε ποτέ τον Ιησού σαν Χριστό, πράγμα που προδίδει και την
ταυτότητα του επίδοξου παρεμβολέα! Κάθε φορά που μιλά γι αυτούς τους
επαναστάτες, ακόμα και αν οι ίδιοι αυτοαποκαλούνται Μεσσίες, ο Ιουδαίος
ιστορικός τους αποκαλεί, αν όχι με το όνομά τους, τουλάχιστον με την ιδιότητά
τους, όπως για παράδειγμα ληστές ή απατεώνες. Άλλους αποκαλεί επίδοξους
προφήτες και αναφερόμενος στο λαό που ακολουθεί έναν τέτοιο «προφήτη» γράφει
«εκείνων που είχαν εξαπατηθεί από κάποιον που υποσχόταν σωτηρία». Ποτέ λοιπόν
δε χαρακτηρίζει κάποιο Μεσσία ή Χριστό, έστω και ειρωνικά! Αλλά ακόμα και αν
μπορούσε στο πρόσωπο του Ιησού να δει ένα Μεσσία, δε θα του αφιέρωνε μόνο δέκα
γραμμές, πράγμα που θα τον έκθετε όχι μόνο σαν ιερέα και ιστορικό αλλά και σαν
μάρτυρα.
Επίσης, η τελευταία πρόταση της T.F.
προδίδει τη μεγάλη χρονική διαφορά που καλύπτει το χρόνο της παρεμβολής από το
χρόνο που ο Ιώσηπος έγραψε την ιστορία του (93-94). Αν η μαρτυρία ήταν αληθής,
ακόμα και ο πιο αφελής χριστιανός, πριν τη Δύση του πρώτου αιώνα, δε θα έγραφε
ότι «οι Χριστιανοί δεν έχουν εξαφανιστεί μέχρι σήμερα». Προφανώς η προσβολή του
κειμένου έγινε πολύ αργότερα!
Πολλές παρατηρήσεις ακόμα θα μπορούσε να
κάνει ο σχολαστικός ερευνητής, όπως λόγου χάριν ότι, ζώντας στη Ρώμη, σαν
Ρωμαίος πολίτης ο Ιώσηπος, δεν ήταν δυνατόν να απευθύνει κατηγορία σε Ρωμαίο
επίτροπο (procurator), τον Πιλάτο δηλαδή, για άδικη καταδίκη ενός τόσο
σημαντικού ανθρώπου χωρίς αιτιολογία, έστω για τους τύπους.
Ο Ιώσηπος όμως και σε ένα σημείο ακόμα
της «Ιουδαϊκής Αρχαιολογίας» αναφέρει τον Ιησού, αν και το θέμα του ήταν άλλο.
Η πλάγια αναφορά, φαινομενικά δείχνει πιο ισχυρή, γιατί είναι φυσική. Γράφοντας
λοιπόν για το γιο του Άνανου που λεγόταν κι αυτός Άνανος, σαν αρχιερέας
συγκάλεσε δικαστήριο των Σανχεντρίν «και έφερε ενώπιόν του τον αδελφό του Ιησού
του λεγόμενου Χριστού, Ιάκωβο και μερικούς άλλους. Τους κατηγόρησε ότι είχαν
παραβιάσει το νόμο και τους παρέδωσε για λιθοβολισμό» (ο.π. Κ΄ IX 1).
Δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι κι εδώ, αν
δεν έχουμε μία παρεμβολή, έχουμε σίγουρα μια νοθεία με τη φράση « ...;αδελφό
του Ιησού του λεγόμενου Χριστού». Πολλοί ερευνητές θεωρούν τη φράση αυτή
γνήσια, αναφέροντας ότι ο Ωριγένης(9) τη γνώριζε, δηλαδή στην εποχή του στα
γραπτά του Ιώσηπου ήταν γραμμένη έτσι, αλλά αποκαλώντας τον αδερφό του Ιάκωβου
Ιησού « ...;του λεγόμενου Χριστού» (δηλαδή αυτόν που κάποιοι τον έλεγαν
Χριστό) θεωρούσε το χαρακτηρισμό ειρωνικό και γι αυτό λένε ότι ο Ιώσηπος δεν
πίστευε.
Αυτό είναι λάθος!
Ο Ωριγένης αγνοεί αυτή την περικοπή
γιατί απλούστατα δεν υπήρχε στα γραπτά του Ιώσηπου έτσι όπως την αποδίδει ο
Ευσέβιος στην Εκκλησιαστική Ιστορία (Β΄ 23,20) όταν καταπιάνεται να μας πει για
την άλωση της Ιερουσαλήμ. Στον αντιρρητικό του «Κατά Κέλσου» γράφει «αυτά
συνέβησαν στους Ιουδαίους κάτ' εκδίκηση του Ιάκωβου του δικαίου, ο οποίος ήταν
ο αδελφός του Ιησού του λεγόμενου Χριστού επειδή αν και ήταν δικαιότατος τον
σκότωσαν» (Ι 47).
*
Όταν όμως ο Ευσέβιος μας λέει ότι γράφει
ο Ιώσηπος, φράσεις που εμείς δεν γνωρίζουμε, σημαίνει ότι το γραφτό του ήταν
έρμαιο των πλαστογράφων της εποχής. Πρόσθεταν (παρέμβαλλαν), έκοβαν κι έραβαν,
νοθεύοντας τα κείμενα κατά το πώς βόλευε τον καθένα.
Όμως, αυτό που έχει σημασία εδώ είναι
ότι όταν ο Ωριγένης γράφει «Ηπίστει ο Ιώσηπος τω Ιησού Χριστώ»(10) ενώ είχε
υπόψη του την πιο πάνω περικοπή του Ιώσηπου δεν σημαίνει πως κατάλαβε ότι o
τελευταίος ειρωνεύεται αλλά ότι η εντύπωση της δυσπιστίας του για τον Ιουδαίο
ιστορικό πρέπει να πήγασε από κάποια άλλη περικοπή, που έκδηλα φανερώνει και
την απιστία του ιουδαίου ιστορικού.
Ποια όμως;
Η «Ιουδαϊκή Αρχαιολογία» όπως μας
διασώθηκε μετά την Ευσεβίου εποχή μόνο την T.F. περιέχει. Αν η περικοπή αυτή
υπήρχε στην «Αρχαιολογία» που διάβαζε ο Ωριγένης δε θα είχε αυτήν την εντύπωση
για το συγγραφέα της! Αυτός που έγραψε την T.F. φαίνεται να πιστεύει πολύ. Αυτό
μας κάνει να πιστεύουμε ότι, όχι μόνο το σύγγραμμα νοθεύτηκε, άλλα η
νοθεία έγινε μετά το θάνατο του Ωριγένη.
(συνεχίζεται...)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου