Βυζαντινή Ιερά Εξέταση
Μέρος Τέταρτο
Η
εποχή του Ιουστινιανού και Εντεύθεν
Δεν
ήταν μόνο ακμάζουσες οι διώξεις, με βία και φανατισμό, των
αντιφρονούντων
κατά τις ημέρες του Ιερωνύμου και του Αυγουστίνου, αλλά
και
κατά τον έκτο αιώνα αποκτούν πλήρη κρατική και νομική διασφάλιση από
τον
νομικό Κώδικα του Ιουστινιανού όπως και τον κώδικα τον επονομαζόμενο
κώδικα
του Θεοδοσίου. Με τον Ιουστινιανό (+482-565) η βυζαντινή «Ιερά
Εξέταση»
συνεχίζεται και νομιμοποιείται συνολικά και επίσημα. Π.χ. μέσα
στον
Ιουστινιάνειο Κώδικα βρίσκουμε: «Η Ιερά Εξέταση (ανάκριση) μπορεί
να
επεκταθεί, ακόμη και μέχρι θανάτου.» (In
mortem quoque inquisition
tendatur.). Το ενδέκατο
κεφάλαιο έχει τίτλο: «Οι Μανιχαίοι, όπου και αν
ευρεθούν,
θα τιμωρούνται με θανατική ποινή.» (Manichaei
ubicunque
reperti capitali poena
plectuntur.).
Η
«Ιερά Εξέταση» συνέχισε να υπάρχει με ένταση και επαναλαμβανόμενη -
περιοδική
αγριότητα μέχρι την εκπνοή του Βυζαντίου. Τελούσε πάντοτε υπό
την
προστασία νόμων του κράτους, των αυτοκρατόρων και των επισκόπων. Οι
νόμοι
αυτοί μπορούν να μελετηθούν από στους κώδικες που ονομάστηκαν
Θεοδοσιανός
Κώδιξ και Ιουστινιάνειος Κώδιξ, και μέσα από συγγράμματα και
μαρτυρίες
διαφόρων Ιστορικών αυτών και των μετέπειτα εποχών. Αυτούς τους
νόμους
διαθέτουμε σήμερα με απόλυτη λεπτομέρεια. Ένα πλήρες σύγγραμμα
που
καταδεικνύει κάθε σωζόμενη λεπτομέρειά τους είναι το: The
Establishment of
Christianity and the Proscription of Paganism (Η
εδραίωσις
του Χριστιανισμού και η Προγραφή του Παγανισμού), New York,
The Columbia University
Press, 1914, by, Maude Aline Huttmann. Μελετήστε
το.
Παρακάτω εκτίθεται ένα πολύ μικρό δείγμα δέκα τέτοιων νόμων από τη
σχετική
διεθνή βιβλιογραφία:
(1)
Να κλείσουν όλοι οι ναοί σε όλες τις πόλεις και σε όλους τους τόπους
της
οικουμένης... Αν κάποιος με οποιαδήποτε εξουσία παραβεί [αυτό τον
νόμο]
θα τιμωρηθεί με αποκεφαλισμό. «Ιουστινιάνειος Κώδιξ» 1.11.1.
Αυτοκράτωρ
Κωνστάντιος Α΄ προς Ταύρον, Έπαρχο του Πραιτωρίου. Δεκέμβριος
του
354 μ.Χ.
(2)
Απαγορεύουμε σε εκείνους που έχουν μιαρές ειδωλολατρικές πεποιθήσεις
να
προσφέρουν τις καταραμένες τους θυσίες και να ασκούν όλες τις άλλες
καταδικαστέες
πρακτικές τους. Διατάσσουμε δε όλα τα Ιερά και οι Ναοί
τους
που στέκουν ακόμη, να καταστραφούν με πρωτοβουλία των τοπικών
διοικητών
και να εξαγνισθούν τα απομεινάρια τους με την ύψωση του
σημείου
της σεβαστής χριστιανικής θρησκείας. Όλοι ας γνωρίζουν ότι αν
παραβάτης
του παρόντος νόμου παραπεμφθεί με επαρκείς αποδείξεις ενώπιον
δικαστού,
θα τιμωρηθεί με την ποινή του θανάτου. «Θεοδοσιανός Κώδιξ» 16.
10.
25.
(3)
Εάν κάποια αγάλματα βρίσκονται ακόμη μέσα στους Ναούς και τα Ιερά
και
έχουν δεχθεί ή δέχονται ακόμη την λατρεία των ειδωλολατρών, όπου κι
αν
συμβαίνει αυτό, θα ξεριζωθούν εκ θεμελίων, αναγνωρίζοντας ότι αυτό
έχει
διαταχθεί κατ' επανάληψη και πολύ συχνά. Τα ίδια τα κτίρια των Ναών
που
βρίσκονται μέσα σε πόλεις ή κωμοπόλεις, ή έξω από αυτές, θα
παραδοθούν
σε δημόσια χρήση και θα καταστραφούν οι ανά τόπους βωμοί.
«Θεοδοσιανός
Κώδιξ» 16. 10. 19.
(4)
Διατάσουμε, όλα τα ιερά και οι ναοί τους [των Ελλήνων] που
βρίσκονται
ακόμα άθικτα, να καταστραφούν με διαταγή των τοπικών αρχών
και
να εξαγνιστούν με την ύψωση του σημείου της χριστιανικής
θρησκείας...
Αν με επαρκείς αποδείξεις ενώπιον ικανού δικαστή,
εμφανιστεί
κάποιος που έχει παραβλέψει αυτό τον νόμο, θα τιμωρηθεί με
την
ποινή του θανάτου. «Θεοδοσιανός Κώδιξ» 16. 10. 25. Αυτοκράτορες
Θεοδόσιος
και Βαλεντινιανός προς Ισίδωρον, Έπαρχο Πραιτωρίου.14
Νοεμβρίου
435.
(5)
Κανείς να μην τολμήσει να αποπειραθεί αυτά που απαγορεύονται στους
ανθρώπους
και τα οποία διαφυλάσσονται στις ειδωλολατρικές
δεισιδαιμονίες,
γνωρίζοντας ότι διαιωνίζει πράξη που αποτελεί δημόσιο
έγκλημα.
Θέλομε λοιπόν τέτοιου είδους πράξεις να αποτραπούν έτσι ώστε
και
αν ακόμη εξακολουθούν να συμβαίνουν [ή καταγγελθεί ότι συμβαίνουν]
τέτοια
πράγματα, εν γνώσει βεβαίως των ιδιοκτητών, σε κάποιο λιβάδι ή
σπίτι,
τότε το λιβάδι ή το σπίτι αυτό θα προσαρτηθεί στο ταμείο των
ιερότατων
ανδρών [δηλαδή των ιερέων της χριστιανικής εκκλησίας], ενώ ο
ιδιοκτήτης
τους, επειδή εν γνώσει του έδωσε την συγκατάθεσή του να
μιανθεί
ο τόπος με τέτοια εγκλήματα, θα αποπεμφθεί από το (οποιοδήποτε)
αξίωμά
του, θα χάσει την περιουσία του, η οποία θα προγραφεί, και αφού
υποστεί
σωματικό βασανισμό με μεταλλικά όργανα, σύμφωνα με το δημόσιο
και
ιδιωτικό δίκαιο θα οδηγηθεί σε διαρκή εξορία. «Ιουστινιάνειος Κώδιξ»
1.11.8.
Αυτοκράτορες Λέων Α΄ και Ανθέμιος προς Διόσκωρον, Έπαρχο του
Πραιτορίου.
Εξεδόθη το +472.
(6)
Διατάζουμε τους άρχοντές μας, αλλά και όσους διδάσκονται από τους
θεοφιλεστάτους
επισκόπους, να αναζητούν σύμφωνα με τον νόμο όλες τις
περιπτώσεις
ασέβειας υπέρ της ελληνικής θρησκείας, έτσι ώστε να μην
συμβαίνουν,
αλλά και αν συμβαίνουν, να τιμωρούνται... Κανείς να μην έχει
το
δικαίωμα να κληροδοτεί με διαθήκη (περιουσίες) ή να χαρίζει με δωρεά
ο,τιδήποτε,
σε πρόσωπα ή τόπους που έχουν επισημανθεί ότι διαπράττουν
την
ασέβεια του ελληνισμού... Όσα δίδονται ή κληροδοτούνται μ' αυτόν τον
τρόπο
θα αφαιρούνται. Με την παρούσα ευσεβή νομοθεσία [διατάζουμε] να
διατηρηθούν
σε ισχύ όλες οι τιμωρίες με τις οποίες οι προηγούμενοι
[χριστιανοί]
βασιλείς είχαν απειλήσει να τιμωρήσουν την ελληνική πλάνη,
με
τις οποίες [τιμωρίες!] προσπαθούσαν να διασφαλίσουν την ορθόδοξη
πίστη.
«Ιουστινιάνειος Κώδιξ» 1.10.9 και επίσης Β 1.1.19 και Νομοκάνονα 6.3.
(7)
Επειδή μερικοί συνελήφθησαν (αν και αξιώθηκαν το χριστιανικό
βάπτισμα)
διακατεχόμενοι από την πλάνη των ανόσιων μυσαρών Ελλήνων, να
διαπράττουν
εκείνα που δικαιολογημένα εξοργίζουν τον φιλάνθρωπο θεό
(μας)...
Αυτοί θα υποβληθούν στην αντίστοιχη τιμωρία και μάλιστα με
πνεύμα
επιείκειας... αν επιμείνουν στην πλάνη των Ελλήνων, θα υποβληθούν
στην
έσχατη των ποινών. Αν δεν έχουν αξιωθεί ακόμα το σεβαστό βάπτισμα,
θα
πρέπει να παρουσιαστούν στις ιερότατες εκκλησίες μας, μαζί με τις
συζύγους
και τα παιδιά τους και μαζί με όλους του οίκου τους, για να
διδαχθούν
την αληθινή πίστη των χριστιανών. Αφού διδαχθούν και αποβάλουν
την
πλάνη που τους διακατείχε προηγουμένως, θα πρέπει να ζητήσουν το
σωτήριο
βάπτισμα. Διαφορετικά ας γνωρίζουν ότι αν παραμελήσουν να το
κάνουν
(να ζητήσουν δηλαδή μόνοι τους το σωτήριο βάπτισμα!) δεν θα έχουν
κανένα
πολιτικό δικαίωμα, ούτε θα τους επιτραπεί να είναι ιδιοκτήτες
περιουσίας,
ούτε κινητής, ούτε ακίνητης. Θα τους αφαιρεθούν τα πάντα και
θα
εγκαταλειφθούν στην ένδεια και σε όλες τις περιπτώσεις ασέβειας υπέρ
της
ελληνικής θρησκείας, έτσι ώστε να μην συμβαίνουν, αλλά και αν
συμβαίνουν,
να τιμωρούνται. «Ιουστινιάνειος Κώδιξ» 1.10.9 και επίσης Β
1.1.19
και Νομοκάνονα 6.3.
(συνεχίζεται...)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου